SATICI
(ASGHAR FARHADİ)
ÖZET: Arthur Miller’ın "Satıcının Ölümü" oyununu sahneye koyan tiyatrocu çift Rana ve Emad, Tahran'ın merkezinde yeni bir apartmana taşınır. Ancak Rana, burada taşındıkları yerin eski kiracısıyla bir sorun yaşar ve biri tarafından saldırıya uğrar. Emad, travmasını sessizce atlatmaya çalışan Rana’nın aksine intikam alma yoluna gidecektir ve bu yaşadıkları olay ikilinin hayatını dramatik bir şekilde değiştirecektir...
YORUM: İran sinemasına modern anlamlar kazandıran, bunu yaparken de aynı zamanda modernlik üzerinden toplum eleştirisi yapan Asghar Farhadi son filmi Satıcı'da Arthur Miller'ın 1949’da yazdığı tiyatro oyunu Satıcının Ölümü'nden esinlenmiş. Filmin içinde sahnelenen oyunla benzer tonda giden filmde kadın ve erkeğin toplumsal rolleri ve o rollere yükledikleri büyük anlamlar daha çok erkek bakış açısıyla sorgulanıyor. Tabii bir yandan modernliğin karşısına konulan çıkarımın da sorunlu olduğuna vurgu yapıyor Farhadi. Özüne baktığımızda Farhadi toplumsal eksenli kadın ve erkek rollerini, onların sahiplenilip nasıl olur olmaz zamanlarda öne çıkarıldıklarını sorguluyor. Bunu yaparken seyirciye de bol bol sorgulama ve değişken taraf olma anları yaratıyor. Farhadi her şeyden önce iyi bir gözlemci ve yazar. Kadın erkek ilişkilerindeki farklılaşan tepkilerin izini sürmeyi seviyor ve bunu gayet akıcı bir şekilde yapıyor. Senaryoda herhangi kafa karıştırıcı bir açıklık oluşmuyor ama buna rağmen hikayelerin özü herkes için farklı çıkarsamalar yapmaya müsait hale geliyor. Örneğin Emad'ın gittikçe şiddete bağlayan tavrı karşısında bizde duygudan duyguya geçiş yaptık. Hak verilen ve aşırı bulunan davranışların izinde karşı tarafın aczini sorgulatıyor ve onu çevreleyen aile halkının olayın karmaşasında yitip giden halini. Rana'nın yaşadıkları karşısında dibe vuran ruh hali, kocasının kendisi adına aradığı adaletle düzelmiyor aksine daha büyük bir suçluluk duygusu olarak üzerine çöküyor. Her halükarda kadın dünyası zarar görüyor ve faturası kadına biçilmiş oluyor. Emad'a ise farklı, bir parça da suçlu bir tatmin duygusu hasıl oluyor. Karşı taraf ise toplumun ikiyüzlülüğünün başka bir hali olarak toplumun damarlarında dolaşmaya devam ediyor. Satıcı oturmamış modernliğin ölümü ya da sakat kalması olarak da yorumlanabilir. Çünkü altında can cekişen bir adalet duygusu bulunuyor ve insanın bastırılmış hücreleri arasından şaha kalkmayı başarıyor. Farhadi yine bizi ortada buluşturmayı başarıyor.
Yönetmen: Asghar FARHADİ
Başroller: Shahab HOSSEİNİ Taraneh ALİDOOSTİ Babak KARİMİ
Yorumlayan: Banu Bozdemir (Kısaltılmıştır) Hazırlayan: Furkan Gül

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder